Używanie świateł rowerowych jest obowiązkowe tylko w nocy, ale dlaczego wskazane jest używanie świateł również w dzień? Opowiadamy o tym wszystkim.
Światła rowerowe to element bezpieczeństwa, który pozwala innym użytkownikom drogi widzieć Ciebie i gwarantuje Ci bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem po każdym rodzaju drogi, a w szczególności po jezdni. Choć są one obowiązkowe w nocy i istnieje wiele kontrowersji związanych z ich stosowaniem, coraz więcej osób korzysta z nich także w ciągu dnia.
Stosowanie świateł rowerowych
Przepisy DGT mówią, że używanie świateł w rowerach szosowych będzie obowiązkowe tylko między zachodem a wschodem słońca, aby można było widzieć i być widzianym, jeśli jeździ się na rowerze w nocy. Światła rowerowe muszą być zatwierdzone przez Unię Europejską, aby można było ich używać, a jeśli nie są, możesz zostać zgłoszony przez policję.
- Zgodnie z przepisami DGT, obowiązkowe będzie posiadanie światła pozycyjnego z tyłu roweru. Musi być ona zamocowana na stałe i mieć kolor czerwony oraz reflektor tego samego koloru w dowolnym kształcie innym niż trójkątny
- Jeśli chcesz i abyś był jeszcze bardziej widoczny, możesz umieścić odblaski w żółtym kolorze między szprychami kół i na pedałach, choć zwykle są one dołączane do większości rowerów.
Celem stosowania tych elementów odblaskowych (również widocznego ubrania) jest to, aby inni użytkownicy mogli Cię zobaczyć z odległości większej niż 150 metrów. W przypadku świateł, muszą one być widoczne z odległości ponad 300 metrów, co można osiągnąć jedynie przy użyciu homologowanych świateł.
Jeśli chodzi o używanie świateł w godzinach dziennych, to nie ma szczegółowych regulacji i używanie tych urządzeń w godzinach dziennych nie jest obowiązkowe. Mimo to coraz więcej osób decyduje się na włączenie tych zabezpieczeń do swojego codziennego życia, aby uniknąć wypadków.
Dlaczego warto używać świateł
Chociaż nie jest to obowiązkowe, zaleca się używanie świateł w ciągu dnia, ponieważ pomogą one poprawić Twoją widoczność, aby inne pojazdy mogły zobaczyć, że jesteś na drodze. Założenie czerwonego światła na tył roweru pomoże im zobaczyć Cię z większej odległości i da im znacznie więcej czasu na reakcję. Ponadto, jeśli będziesz jeździł z nią w pozycji migającej, uzyskasz lepszy kontrast, dzięki któremu kierowca za Tobą będzie mógł Cię łatwiej i szybciej dostrzec.
Choć ich stosowanie jest zalecane zwłaszcza w dni, gdy światło jest słabsze lub występuje mgła czy deszcz, to najlepszą opcją, aby uniknąć problemów na drodze, jest noszenie ich zawsze, nawet w pogodny letni dzień, ponieważ zmaksymalizują one Twoje bezpieczeństwo i sprawią, że sygnalizacja rowerowa będzie bardziej skuteczna. dowiedz się więcej
Światła do jazdy dziennej
Podobnie jak w przypadku samochodów, również rowery mogą być wyposażone w światła do jazdy dziennej, aby zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom i innym użytkownikom dróg. Na rynku można znaleźć marki, które produkują już lampy, które są specjalnie zaprojektowane do stosowania w korzystnych warunkach oświetlenia zewnętrznego. Tego typu światła mają za zadanie uczynić rowerzystę widocznym, dlatego nie świecą i nie oświetlają tak jak te przeznaczone do używania w nocy.
Światła do jazdy dziennej są migające i przerywane z losowym wzorem, w którym można ustawić różne intensywności. Moc powinna być zawsze wyższa w bardziej słoneczne dni. Zazwyczaj, aby zwiększyć wrażenia jeźdźca, światła do jazdy dziennej zawierają również tryb nocny, który pozwala na regulację światła w warunkach słabej widoczności.
Podstawy montażu oświetlenia rowerowego
- Powinieneś mieć co najmniej dwa światła, jedno czerwone dla tyłu i jedno białe lub żółte dla przodu.
- Światło przednie powinno być skierowane do przodu i lekko w górę, w kierunku kierowców samochodów. W przeciwieństwie do tych jeżdżących w górach, w mieście jest więcej oświetlenia, które pozwala widzieć podłoże. Ważne jest to, by być zauważonym przez innych.
- Jeśli umieścisz ją na kierownicy, Twoje światło będzie cały czas skierowane na wprost. Na ulicy lepiej nosić go na kierownicy niż na kasku. Jeśli założysz go na kask, to gdy obrócisz głowę, by spojrzeć w bok, Twoje światło zniknie z pola widzenia kierowców przed Tobą.
- Im więcej świateł masz przy sobie tym lepiej. Nie ma znaczenia czy wyglądasz jak choinka, im bardziej jesteś widoczny tym będziesz bezpieczniejszy. Możesz nosić lampkę na kierownicy, a drugą na kasku. Oprócz tylnej lampki i jeśli możesz, jeszcze jedna w plecaku lub z tyłu kasku.
- Okresowo sprawdzaj baterię swoich lamp, aby ich światło nie traciło intensywności.
Helios K1.1 to świetna opcja zaprojektowana specjalnie do jazdy po mieście. Ma 6 lumenów mocy, jest w pełni wodoodporna i ładuje się przez USB.
Można by pomyśleć, że 6 lumenów to zbyt mało, ale ta niemiecka marka stawia na pierwszym miejscu bezpieczeństwo zarówno rowerzysty, jak i osoby za nim. Więcej lumenów może oznaczać pogorszenie widoczności rowerzysty za Tobą.