Kategorie
Wdrożenie ISO 9001

Najczęstsze problemy przy wdrażaniu ISO 9001

Gdyby tak się zastanowić nad główną przyczyną niepowodzeń we wdrażaniu Systemu Zarządzania Jakością wg ISO 9001 w firmie, to na pierwszą pozycję wysuwa się aspekt finansowy. System jakości kojarzy się z dodatkowymi pieniędzmi, przeznaczanymi na doskonalenie jakości, a tak naprawdę na uzupełnianie dokumentów będących często jego smutnym symbolem. Tak nie musi być, a wręcz nie może tak być!

Zgodnie z filozofią Kaizen doskonalenie jakości wyrobu i jakości pracy właściwie nie jest wcale dodatkowym zajęciem, lecz podstawowym wymaganiem klienta.
Przecież każdy z nas oczekuje coraz lepszych wyrobów za niższą cenę. Na przykład samochody mają być bezpieczniejsze i bardziej ekonomiczne, a przy tym tańsze i bardziej dostępne dla szerszego grona odbiorców.

Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością należy traktować jako inwestycję. Jej celem jest zwiększenie zadowolenia klientów, zdobycie nowych klientów, a tym samym zwiększenie zysków organizacji. Bez kosztów się nie obędzie, wdrożenie wymaga czasu, szkoleń i zaangażowania, ale przy konsekwentnym działaniu te koszty się zwracają. Planując wdrożenie, warto skupić się na przybliżeniu kierownictwu kosztów wdrożenia systemu jakości. W ten sposób uniknie się ograniczenia przez kierownictwo zasobów finansowych w trakcie procesu wdrożenia. W przypadku zmniejszania środków na przykład na szkolenia dla pracowników mogłoby się okazać, że dotychczasowa praca poszłaby po prostu na marne.

Po podjęciu decyzji o wdrożeniu Systemu Zarządzania Jakością w organizacji spotykamy się z wieloma barierami. Zależnie od poziomu wiedzy z niektórymi kwestiami jest związane więcej pracy, a z innymi mniej. Często problemy wynikają już z nastawienia kierownictwa. Niekiedy oczekiwane są wyraźne rezultaty w krótkim przedziale czasowym. Należy jednak pamiętać, że system jakości nie jest automatycznym urządzeniem, którego zakup już po kilku dniach na wykresie potwierdzi większą wydajność niż wydajność pracy ludzkiej (manualnej). Tutaj ważne są szkolenia, warto rozpocząć właśnie od kierownictwa.

Regularnych szkoleń wymagają pracownicy wszystkich szczebli, ale to „z góry” idzie przykład, zaangażowanie i wiara w powodzenie przedsięwzięcia.